Publications of Andreas Helmke

Journal Article (28)

1998
Journal Article
Helmke, A., & Schrader, F.-W. (1998). Entwicklung im Grundschulalter. Die Münchner Studie "SCHOLASTIK". Pädagogik, 6, 25–30.
Journal Article
Weinert, F. E., & Helmke, A. (1998). The neglected role of individual differences in theoretical models of cognitive development. Learning and Instruction (Special Issue), 8, 309–323.
1997
Journal Article
Helmke, A. (1997). Sackgassen und Perspektiven der empirischen Forschung zu den Wirkungen des Unterrichts. Pädagogisches Handeln, 1, 57–70.
1995
Journal Article
Weinert, F. E., & Helmke, A. (1995). Interclassroom differences in instructional quality and interindividual differences in cognitive development. Educational Psychologist, 30, 15–20.
Journal Article
Weinert, F. E., & Helmke, A. (1995). Learning from wise Mother Nature or Big Brother Instructor: The wrong choice as seen from an educational perspective. Educational Psychologist, 30, 135–142.
1993
Journal Article
Helmke, A., & Renkl, A. (1993). Unaufmerksamkeit in Grundschulklassen: Problem der Klasse oder des Lehrers? Zeitschrift Fuer Entwicklungspsychologie und Paedagogische Psychologie, 25, 185–205.
Journal Article
Renkl, A., & Helmke, A. (1993). Prinzip, Nutzen und Grenzen der Generalisierungstheorie. Empirische Pädagogik, 7, 63–85.
1992
Journal Article
Helmke, A. (1992). The Development of Childrens Attitude Towards Learning in Elementary-School - a Longitudinal-Study. International Journal of Psychology, 27, 568–568.
Journal Article
Helmke, A. (1992). Unterrichtsqualität und Unterrichtseffekte - Ergebnisse der Muenchner Studie. Der Mathematikunterricht, 38, 40–58.
Journal Article
Helmke, A., & Renkl, A. (1992). Das Muenchener Aufmerksamkeitsinventar (MAI): Ein Instrument zur systematischen Verhaltensbeobachtung der Schueleraufmerksamkeit im Unterricht. Diagnostica, 38, 130–141.
Journal Article
Renkl, A., & Helmke, A. (1992). Discriminant Effects of Performance-Oriented and Structure- Oriented Mathematics Tasks on Achievement Growth. Contemporary Educational Psychology, 17, 47–55.
1991
Journal Article
Helmke, A., Schrader, F.-W., & Lehneis Klepper, G. (1991). Zur Rolle des Elternverhaltens fuer die Schulleistungsentwicklung ihrer Kinder. Zeitschrift Fuer Entwicklungspsychologie und Paedagogische Psychologie, 23, 1–22.
1990
Journal Article
Schrader, F.-W., & Helmke, A. (1990). Lassen sich Lehrer bei der Leistungsbeurteilung von sachfremden Gesichtspunkten leiten? Zeitschrift Fuer Entwicklungspsychologie und Paedagogische Psychologie, 22, 312–324.
Journal Article
Weinert, F. E., Schrader, F.-W., & Helmke, A. (1990). Educational expertise: Closing the gap between educational research and classroom practice. School Psychology International, 11, 163–180.
1989
Journal Article
Helmke, A. (1989). Affective student characteristics and cognitive development: Problems, pitfalls, perspectives. International Journal of Educational Research, 13, 915–932.
Journal Article
Helmke, A., & Schrader, F.-W. (1989). Sind Mütter gute Diagnostiker ihrer Kinder? Zeitschrift Fuer Entwicklungspsychologie und Paedagogische Psychologie, 21, 223–247.
Journal Article
Helmke, A., & Weinert, F. E. (1989). The impact of instructional quality on student cognitive motivational development - Results of the "Munich Study". Paidagogike Episteme, 1, 132–141.
Journal Article
Weinert, F. E., Schrader, F.-W., & Helmke, A. (1989). Quality of instruction and achievement outcomes. International Journal of Educational Research, 13, 895–914.
1988
Journal Article
Helmke, A. (1988). Leistungssteigerung und Ausgleich von Leistungsunterschieden in Schulklassen: unvereinbare Ziele? Zeitschrift Fuer Entwicklungspsychologie und Paedagogische Psychologie, 20, 45–76.
Journal Article
Helmke, A. (1988). The role of classroom context factors for the achievement-impairing effect of test anxiety. Anxiety Research, 1, 37–52.
Go to Editor View